Oplenový vagón Scmms od Es pečky

 

 

Po dlhšej dobe prinášam opäť článok o stavbe vagónu.Jedná sa o oplenový vozeň Scmms (známy aj ako pao bez klanic).

K stavebnici som sa dostal náhodou keď mi ju ponúkol predajca u ktorého som kupoval rajky.

Stavebnicu vyrába Es pečky za veľmi priaznivú cenu.Neváhal som a jednu som kúpil..V balení nájdeme všetko potrebné okrem spriahadiel.Všetko je balené v tvrdej kartónovej krabičke.Cena je známa zo štítku na fotke..

Po rozbalení nájdeme výlisky bočníc a čiel,spodnú časť,drevenú podlahu,podvozky,nárazníky,1x1mm profil na klanice,odliatok strednej klanice a obtisky..ešte sme ani nezačali a už sa ruky trasú :)

Začal som vyštiknutím bočníc,čiel a spodku.

Pustil som sa do lepenia bočníc na podlahu.Pred prilepením je dobré boky podlahy dôkladne obrúsiť aby tom bola rovina a prilepené bočnice boli kolmé na podlahu.Bočnice som lepil sekundovým lepidlom.Až po prilepení som si všimol,že podlaha je skrútená(vidno na pravom rohu na fotke) a bolo ju treba vyrovnať,to som spravil na rovnej podložke po nahriatí teplovzdušnou pištoľou.

Následne som nalepil spodnú čast na podlahu.Ešte predtým som si vyrobil závažie s cínu,ktoré som vložil medzi podlahu a spodnú časť.Do sadrovej formy som vložil nastrihaný cín,ktorý som roztopil a po ztuhnutí ostala asi 15g tažká platnička ako závažie.Bohužiaľ foto nemám.

Ďalej som pokračoval zostavením podvozkov.Len pre zaujímavosť podvozky sú totožné s podvozkami od rajky,ktorú robila firma lph.Teda na 100% boli odobraté z tejto alebo podobnej stavebnice.

Po zložení podvozkov som na na spodok sekundovým lepidlom prilepil kolíky na ktoré sa podvozky zacvaknú.

Medzi tým som prilepil čelá vagónu a na ne guľaté nárazníky.Po osadení podvozkov vagón vyzeral takto

Pokračoval som výrobou klaníc z hranatého profilu,ktorý bol pribalený v stavebnici.Dĺžka jednej klanice je 15mm a od seba sú vzdialené 16mm.Celkovo sa ich na vagóne náchádza 16 + jedna veľká stredová,ktorá je otočná.Keďže bol jeden profil ohnutý a nepodarilo sa mi ho dokonale vyrovnať,tak sú niektoré klanice mierne zahnuté,ale to nieje na škodu a pôsobí to dojmom ohnutého kovu...Na webe som našiel 2 verzie umiestnenia klaníc.Prvá bola,že všetky boli na krajoch a druhá,že 2 sa nachádzali na čelách vagónu.Túto verziu som zvolil ja.

Po nalepení klaníc vagón mieril do striekacieho boxu,kde som ho prestrekol čiernou agamou.Ešte predtým som zamaskoval podlahu aby ostala hnedá

Ako posledné na rad prišli obtisky.Vagón bude v správe ČD.

A na záver som vagón naložil drevom.

Stavebnicu hodnotím kladne až na zopár drobností,ktoré nieje problém odstrániť a čo pri takýchto stavebniciach nieje nič nezvyčajné.